7.6.11

Saptamana 22



Altetei Sale Regale Principelui Radu al Romaniei

La Multi Ani!

plini de sanatate si putere de munca



***




Pe data de 2 iunie 2011, s-au implinit 58 de ani de la incoronarea MS regina Elisabeta a II-a a Marii Britanii, care a avut loc la Westminster Abbey, Londra, in 1953. Anul viitor, capitala Regatului Unit va gazdui festivitatile prilejuite de Jubileului de diamant al suveranei britanice, care marcheaza ce de-a 60-a aniversare a succesiunii sale la tron.


Emblema oficiala a Jubileului de diamant
al MS regina Elisabeta a II-a


Va fi cu siguranta un eveniment deosebit, istoric, care va pune in lumina extraordinara transformare la care a fost supusa societatea britanica in aceste sase decenii de cand regina Elisabeta a venit la tron. Va fi, de asemenea, un moment potrivit pentru a reflecta asupra evolutiei institutiei monarhice, asupra relevantei sale, precum si, inevitabil, asupra viitorului sau.
Incepand cu mijlocul lunii trecute, Regina are a doua cea mai lunga domnie din istoria monarhiei britanice de dupa cucerirea normanda din 1066. Pe primul loc se afla in continuare stra-strabunica Elisabetei a II-a (bunica paterna a reginei Maria a Romaniei), Victoria, care a domnit aproape 64 de ani, din 1837 pana in 1901. Regina Victoria a fost prima care a sarbatorit un Jubileu de diamant, in anul 1897.


Regina Victoria, 1897


Odata cu analizele asupra relevantei institutiei monarhice sunt convins ca va exista si o intreaga dezbatere cu privire la costurile monarhiei. Este relevant de stiut ca, in cazul monarhiei britanice, Parlamentul plateste o anuitate Reginei din care aceasta acopera la randul ei costurile legate de activitatea sa zilnica, precum si de intretinere a resedintelor regale etc. Aceasta anuitate, sau Civil List cum este ea cunoscuta, a fost acordata in schimbul cedarii veniturilor realizate de Domeniile Coroanei, care se varsa in Trezoreria statului inca de la mijlocul secolului al XVIII-lea. A fost un schimb benefic pentru tara, daca avem in vedere ca profitul inregistrat de statul britanic anul trecut pe aceasta cale a atins o valoare de peste £210 milioane, in timp ce costul total al monarhiei a atins in acelasi an mai putin de £50 milioane, neluand in considerare beneficiile de necalculat ale activitatii de reprezentare ale Casei Regale, ale activitatii sale caritabile s.a.m.d. Celelalte venituri ale reginei Elisabeta a II-a, provenite din investitii private sunt supuse acelorasi taxe la care este supus orice cetatean al Regatului Unit. Este adevarat ca dineurile oficiale presupun costuri considerabile, insa aceste cheltuieli legate de diplomatie ar fi suportate de stat si in cazul unei republici.


Regina Elisabeta a II-a, 1953


Regina primeste, de fapt, tot mai putin din partea statului, daca tinem cont ca in ultimii 20 de ani valoarea anuitatii a ramas neschimbata, in timp ce inflatia a afectat valoarea reala a acestei sume. In ciuda acestui lucru, in ultimele doua decenii, Regina a depus eforturi considerabile pentru eficientizarea institutiei pe care o conduce. Merita subliniat faptul ca toti membrii Familiei Regale sunt platiti de catre Regina din aceeasi anuitate de care vorbeam.
Monarhia aduce venituri considerabile pentru tara si prin intermediul turismului. Visit Britain estima aceste venituri la peste £500 milioane, nunta regala din acest an generand venituri care se apropie de £50 milioane.
In concluzie, putem afirma cu incredere ca institutia monarhica nu aduce cheltuieli suplimentare statului. Dimpotriva, ea genereaza venituri.


Saptamana aceasta scriu despre o reteta trimisa Principesei Mostenitoare de catre principele Amedeo de Savoia, duce de Aosta, a craui mama, principesa Irene a Greciei & Danemarcei, a fost sora reginei-mama Elena a Romaniei ( vezi tabelul genealogic din Saptamana 15).


Cenci cu crema de Mascarpone


Am inceput prin a pregati aluatul: am amestecat 3 cani de faina alba cu 2 oua, un sfert de cana de zahar, 3 linguri de unt topit, un paharel de brandy, coaja rasa de la o portocala si putina sare. Am framantat acest aluat si l-am introdus la congelator, timp in care am pregatit crema.
Crema de Mascarpone este extreme de usor de preparat: am amestecat 1 ou, plus un galbenus de ou, cu 3 linguri de zahar si am folosit mixerul pentru a le amesteca pana cand zaharul s-a topit. Am adaugat apoi o cutie de Mascarpone si amestecat cu grija pana cand compozitia a devenit omogena. In cele din urma am adaugat putin vin Lacrima lui Ovidiu continuand sa amestec pana cand vinul s-a incorporat complet in compozitie. Am batut separat niste smantana dulce, pana am obtinut frisca, iar pe acesta din urma am adaugat-o cu grija peste crema de Mascarpone. Am introdus crema la frigider.




Am intins aluatul intr-un strat cat mai subtire, dupa care l-am taiat in fasii si l-am prajit in ulei, avand grija ca uleiul sa aiba o temperatura potrivita pentru a nu arde aluatul la suprafata, lasandu-l crud la interior. Am presarat zahar pudra pe cenci si am servit alturi de crema de Mascarpone, peste care am ras ciocloata neagra.
Este un desert usor de preparat, care aduce cu minciunelele romanesti, insa brandy-ul si coaja de portocala ii ofera ceva aparte.






Reteta detaliata se afla in “Cartea regala de bucate”, Ed. Curtea Veche, Bucuresti 2010, pag. 72-73.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu