16.8.11

Saptamana 32


Coroana & sceptrul Olandei


Spre deosebire de Regatul Unit al Marii Britanii & Irlandei de Nord, Olanda, precum si celelalte monarhii ale Europei nu a pastrat traditia incoronarii noilor suverani ce succed la tron. De altfel, in secolul trecut, in afara de Marea Britanie, au existat doar doua incoronari “clasice”: in Norvegia (1097) si Romania (1922).
O alta deosebire majora, care este specifica si Marelui Ducat de Luxemburg, consta in faptul ca suveranii, incepand cu secolul XX, au ales sa abdice in favoarea urmasilor lor. O astfel de practica nu este intalnita in niciuna dintre celelalte monarhii europene, unde a fi monarh este o datorie pe viata.

Regina Wilhelmina, 1898


Regina Wilhelmina a succedat la tron in anul 1890, cand tatal sau, regele Wilhelm al III-lea a murit. Avea atunci doar 10 ani, iar regenta a fost asigurata de mama sa, regina-mama Ema (nascuta principesa de Waldeck-Pyrmont). In 1898, la majorat, regina Wilhelmina a preluat efectiv functia de sef al statului. Avea sa domneasca pana in 1948, adica paproape 58 de ani si de-a lungul a doua razboaie mondiale. Desi puterea monarhiei a scazut in timpul domniei sale, nu acelasi lucru poate fi spus despre popularitatea acestei institutii. 
Regina Juliana, 1948

 Regina Juliana a succedat la tronul olandez in anul 1948, pe cand avea 39 de ani, dupa abdicarea reginei Wilhelmina. A domnit apropae 32 de ani, avand ca model activitatea mamei sale, iar actualul Koninginnedag se sarbatoreste in continuare pe 30 aprilie, ziua sa de nastere. In aceeasi data, in anul 1980, regina Juliana a abdicat in favoarea fiicei sale Beatrix.

Regina Beatrix, 1980


Actuala suverana olandeza domneste de peste 30 de ani. Pe 30 aprilie 1980, in interiorul catedralei Nieuwe Kerk din Amsterdam, ea jura pe Constitutia tarii, dupa ce mai devreme tinuse un discurs in fata membrilor celor doua camere reunite ale legislativului. In dimineata aceleasi zile, pe cand era inca ASR principesa Beatrix, ea a participat la ceremonia oficiala de abdicare a mamei sale, moment in care a devenit Regina. In cinstea noii principese Juliana, regina Beatrix a pastrat ziua de 30 aprilie ca zi nationala – Koninginnedag.



Icre de Lumpfish cu ou



Am pus la foc niste apa cu sare si un strop de otet. In momentul in care a inceput sa fiarba, am introdus in apa un polonic in care am spart un ou. Am tinut oul la fiert cateva minute, asa incat galbenusul sa ramana moale, iar albusul sa ia forma polonicului, dupa care am scos oul si am scurs de pe el apa.
Intr-un bol mic de sticla am pus o lingura buna de icre negre de Lumpfish la care am adugat oul fiert si o lingurita de smantana. Am introdus bolul la frigider, iar inainte de a servi am decorat cu boia de ardei rosu, dulce.



O reteta simpla si delicioasa, care merge bine si pentru micul dejun, alaturi de paine prajita.
Pentru mine oule “fierte moi” sunt o amintire placuta din copilarie, cand le serveam adesea sambata dimineata la micul dejun alaturi de paine unsa cu unt. Reteta din aceasta saptamana este o varianta mai eleganta a simplelor mele placeri culinare din trecut.



Reteta detaliata se afla in “Cartea regala de bucate”, Ed. Curtea Veche, Bucuresti 2010, pag. 92.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu