18.10.11

Saptamana 41





Se implinesc azi 85 de ani de la inceputul vizitei reginei Maria a Romaniei in Statele Unite ale Americii. La 18 octombrie 1926, regina Romaniei, alaturi de principele Nicolae si principesa Ileana ancorau la New York, dupa ce calatorisera din Franta la bordul vasului Leviathan.





Este, poate, greu sa ne imaginam in ziua de azi, popularitatea de care regina Maria se bucura in afara granitelor tarii noastre. De multe ori cand povesteam prietenilor mei despre aceast aspect, faceam o comparatie cu intreaga nebunie ce o inconjura in anii ’80 si ’90 pe printesa de Wales. Bineinteles, proportiile trebuie raportate la anii ‘20.
Este evident ca si in prezent americanii au o fascinatie cand vine vorba despre monarhie. Pentru ei regalitatea este un fel de celebritate, un fel de Hollywood european. Ei urmaresc cu placere tot ce tine de acest taram atat de diferit, dupa cum am observant cu ocazia nuntii regale din Londra, din acest an.
Cu atat mai mult este de inteles de ce vizita unei regine europene a starnit asa mult interes dincolo de ocean, in anul 1926, la putin timp dupa incheierea razboiului, intr-o vreme cand vizitele regilor si reginelor din Europa erau rare sau aproape inexistente!
Nu trebuie uitat ca regina Maria a contribuit decisiv la promovarea imaginii tarii sale adoptive in toate tarile aliate din primul razboi mondial, prin intermediul scrierilor sale. Imaginea Reginei a fost distribuita destul de intens, iar calitatile sale fizice, precum si stilul sau vestimentar, au contribuit la formarea unei opinii publice favorabile, opinie intretinuta de paginile ziarelor din acea epoca.





Vizita, care a debutat la New York, unde suverana Romaniei a fost primita cu toate onorurile ce se cuveneau, a durat pana spre sfarsitul lunii noiembrie si a purtat-o pe regina Maria de-a lungul Statelor Unite pana pe coasta de vest si in Canada.





A existat o intreaga dezbatere asupra motivelor care au stat in spatele acestei vizite. Personal, consider ca a fost o ultima rabufnire a geniului reginei Maria, pus in slujba Romaniei, inainte de moartea regelui Ferdinand. Nu stiu cate imprumuturi sau investitii a obtinut tara noastra in urma vizitei, insa chiar si azi, dupa 85 de ani, urmarile sale sunt vizibile, iar imaginea Romaniei a avut doar de castigat. Niciun roman pana atunci si nici de atunci incoace nu a fost primit intr-un mod asemanator in Lumea Noua!



Gâteau au chocolat



Iata un nou desert ce se adreseaza marilor iubitori de ciocolata: Gâteau au chocolat, reteta trimisa Principesei Margareta de catre arhiducele Georg si arhiducesa Eilika ai Austriei.
Este o reteta pe atat de gustoasa, pe cat e de rapida si simpla!
Am topit la bain-marie trei table de ciocolata amaruie Heidi Dark Intense (75% cacao) impreuna cu o tabla de unt. Am amestecat bine, pana cand amestecul a devenit omogen. Am indepartat de pe foc si am lasat putin la racit.
Am luat 5 oua si am separat albusurile de galbenusuri.
Am adaugat deasupra amestecului de ciocolata cam 70g de faina alba si galbenusurile si am amestecat cu grija, astfel incat sa nu se formeze cocoloase.
Separat, am batut albusurile impreuna cu o cana de zahar, pe care am adaugat-o treptat, pana cand am obtinut o spuma. Am incorporat spuma in amestecul de ciocolata si faina folosind o spatula, la fel ca si la prepararea sufleurilor.
Am uns niste forme rotunde cu unt topit, le-am umplut cu amestecul de mai sus, lasand loc prajiturii sa creasca, si le-am introdus la cuptorul incalzit la 170⁰C pentru 25 de minute.
Nimic mai usor! Intregul proces a durat in jur de o ora, cu tot cu partea de copt, iar rezultatul a fost delicios.







Reteta detaliata se afla in “Cartea regala de bucate”, Ed. Curtea Veche, Bucuresti 2010, pag. 181.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu