21.5.12

Pranz Regal, Windsor 18.05.2012



La sfarsitul saptamanii trecute a avut loc un eveniment de o insemnatate deosebita pentru Suverana britanica – pranzul oferit de Majestatea Sa celorlalti monarhi ai lumii cu ocazia Jubileului de Diamant. O intalnire asemanatoare a avut loc si acum 10 ani cand regina Elisabeta a II-a a sarbatorit 50 de ani pe tronul Marii Britanii, adica Jubileul de Aur. Astfel de evenimente sunt destul de rare in prezent, iar in cazul de fata, pranzul regal, a fost organizat asa incat sa preceada festivitatile ce vor avea loc in prima saptamana din iunie, cand Regina va sarbatori Jubileul alaturi de poporul sau.



Pranz Regal, Windsor 18.05.2012




Evenimentul a avut, dupa cum am observat, o insemnatate deosebita si pentru noi romanii. Pozitia MS regelui Mihai I, la dreapta Reginei Angliei, a consfintit pozitia de senioritate a Majestatii Sale printre capetele incoronate ale lumii, precum si relatia stransa si respectul reciproc ce exista intre Regina Angliei si Regele Romaniei. Nu voi insista asupra legaturilor de rudenie dintre cei doi intrucat am scris destul de mult pe acest subiect (vezi, spre exemplu, Saptamana 7 sau Saptamana 16), insa am vrut sa gasesc o explicatie pentru acesta decizie. Cu siguranta nimic nu se intampla neplanificat in cadrul unei astfel de intalniri, si, in general, tot ceea ce tine de evenimentele regale este amplu gandit si planuit, lucru valabil de la Castelul Windsor si pana la Palatul Elisabeta. Locurile in cadrul fotografiei au fost asignate din timp si au primit sanctiunea Suveranei, de altfel etichetele cu numele fiecarui invitat se pun in mod normal pe jos, in dreptul fiecarui scaun sau loc, iar in poza oficiala de la Windsor aceste etichete pot fi vazute pe podea (ma mir ca nu a existat un paj care sa le adune…). Trebuie mentionat, si acest lucru reiese clar din multe dintre postarile mele precedente, ca regina Elisabeta a II-a este strans inrudita si cu celelate Case Regale europene, cu Regina Danemarcei si cu Regele Norvegiei de exemplu, care desi sunt inca pe tron, nu au fost asezati in imediata apropiere a Reginei. Regele Mihai I sarbatoreste in 2 luni 75 de ani de la urcarea pe tronul Romaniei, la moartea regelui Ferdinnad, iar Simeon al II-lea al Bulgariei se apropie de a 70-a aniversare a succesiunii sale la tronul vecinilor din sud. Consider ca aceasta a fost logica din spatele fotografiei oficiale.
Pentru Romania vizibilitatea la acest nivel este de nepretuit si MS Regele, ALR Principesa Mostenitoare si principele Radu, precum intreaga Casa Regala merita intreaga noastra recunostinta pentru munca neobosita de promovare a imaginii tarii noastre. Este la indemana oricui sa priceapa ca de o astfel de reprezentare are nevoie Romania, iar clasa politica nu este capabila sa ne-o ofere. Casa Regala in deplineste aceasta functie de nenumarate ori pe an, in cadrul unor evenimente mai mult sau mai putin mediatizate in tara, la un nivel de elegant si o constanta din care noi toti putem invata. Personal, am avut un sentiment de mare mandrie la vederea MS Regele si a ASR Principesa Mostenitoare.
Presa a insistat destul de mult asupra controverselor legate de acest pranz regal. Bineinteles ca acesta si este rolul presei, pana la urma. Ce este important de retinut este faptul ca Regina respecta cu sfintenie pozitia sa de monarh constitutional, iar invitatiile au fost facute in urma consultarii Foreign Office-ului. Micile demonstratii din fata Palatului Buckingham nu fac decat sa intareasca democratia si libera exprimare, concepte care stau in centrul activitatii monarhilor europeni. Zvonuriloe conform carora regele Constantin al II-lea al Greciei nu avea sa fie invitat pentru a evita jignirea Guvernului elen au fost ridicole. Dincolo de faptul ca Grecia nu prea are un Guvern care sa poata fi jignit la momentul de fata, cred ca aceasta tara trebuie sa se ocupe de treburi mult mai importante acum. Constantin al II-lea este foarte apropiat de Regina Angliei. El traieste de multi ani in exil la Londra si este nasul de botez al principelui William de Wales (MS Regele Greciei este si nasul Principesei Mostenitoare a Romaniei). A fost, insa, foarte trista absenta surorii monarhului elen, MS regina Sofia a Spaniei, de la acest eveniment. Dincolo de pozitia oficiala a Guvernului spaniol, sotia Regelui Spaniei a fost pusa din nou intr-o situatie delicata si chiar jenanta. Este interesant ca Guvernul iberic a fost de acord cu vizita suveranilor spanioli in Ceuta si Melilla de acum cativa ani, in ciuda protestelor Marocului.



Romanian-Style Baked Pork Chops



Am fost surprins placut sa gasesc aceasta reteta de cotlet de porc la cuptor in stil romanesc in cartea A Taste of Mey. Cu siguranta nu am mai incercat vreodata o astfel de reteta si la noi in familie nu am pregatit, in mod traditional, ceva asemanator. Mi s-a parut insa reteta perfecta de inceput.
Am luat 4 bucati de cotlet de porc si le-am condimentat pe ambele parti.
Am taiat o cepapa alba in felii subtiri pe care le-am calit in ulei de masline pana s-au rumenit, adaugand la final boia de ardei dulce si piper.
Am pus carnea de porc intr-o tava, am adaugat peste ceapa calita si zeama dintr-un borcan de compot de caise. Am taiat jumatatile de caise din compot in felii subtiri si le-am pus deasupra feliilor de cotlet.
Am acoperit tava cu folie de aluminiu si am introdus-o la cuptor pentru 1 ora la 180⁰C, dupa care am luat jos folia si am mai lasat carnea la cuptor pentru cateva minute pentru a se rumeni.
Am servit cotletul de porc cu caise alaturi de cartofi piure si morcovi cu mazare proaspata.
Este o reteta excelenta: aroma dulce a caiselor si a cepei calite merge foarte bine cu carnea de porc perfect rumenita si frageda. Merita incercat!





La pranzul regal de la Castelul Windsor, bucatarul Reginei a pregatit un aperitiv de sparanghel cu ou fiert, felul principal a fost miel cu garnitura de cartofi, anghinare, mazare, morcovi, fasole verde si varza cu salata de rosii si busuioc, pe cand la desert s-au servit capsuni prospeti cu o sralota de vanilie.




Reteta detaliata se afla in cartea “A Taste of Mey”, publicata de The Queen Elizabeth Castle of Mey Trust, 2011, pag. 63.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu