6.12.11

Saptamana 47




Luna trecuta, de ziua mea, s-a implinit 1 an de cand Principesa Margareta a Romaniei si-a lansat Cartea regala de bucate. Aceasta carte continua sa produca atat de multa placere in viata mea si pot sa spun ca, daca n-ar fi existat, as fi fost mult mai “sarac”. Atatea experiente deosebite pentru mine au avut loc datorita cartii Principesei Mostenitoare… Nu este de mirare, dupa parerea mea, ca aceasta colectie de retete si experiente de viata a devenit un bestseller.


© Diana Mndache
Dearest Missy



Anul acesta am avut placerea de primi in dar o alta carte care imi face deosebita placere: Dearest Missy. Aceast volum, editat de bine-cunoscutul istoric Diana Mandache, reuneste corespondenta dintre Maria Alexandrovna, ducesa de Edinburgh & Saxa-Coburg-Gotha, si fiica sa cea mai mare, Maria a Romaniei, in perioada anilor 1879 – 1900.
Cei 21 de ani de corespondenta prezentati de volumul Dianei Mandache incep pe vremea cand viitoarea Principesa si Regina a Romaniei avea doar 4 ani si se incheie tocmai la ultimul Craciun al secolului al XIX-lea, cand ASR Principesa Mostenitoare a Romaniei implinise deja varsta de 25 de ani si daduse nastere, la inceputul aceluiasi an, celui de-al treilea copil al sau, principesa Mignon, viitoarea Regina a Iugoslaviei.


ASI&R Maria Alexandrovna,
ducesa de Edinburgh & Saxa-Coburg-Gotha



Trebuie sa recunosc ca de foarte mult timp am visat la o astfel de lucrare! Pentru mine ducesa de Edinburgh a fost un personaj destul de misterios, despre care cunosteam destul de putine detalii. Principala sursa de informatii fiind autobiografia si biografiile reginei Maria, precum si corespondenta dintre regina Victoria si fiica sa cea mai mare, care, fara indoiala, tinand cont si de titlul prezentei lucrari, trebuie sa fi fost punct de inspiratie pentru Diana Mandache.
Pot spune ca am intrat pentru prima oara in contact cu corespondenta dintre regina Maria si mama sa cu destul de multi ani in urma, prin intermediul unui bun prieten cu care corespondam intens la vremea aceea – John Wimbles. Acest britanic a fost marele meu calauzitor in tainele regalitatii europene, sursa mea de informatii (pe acea vreme cand nu aveam bucuria de a avea pe MS Regele si Familia Regala in tara, iar informatiile erau foarte greu de obtinut), un mare si foarte generos prieten, care mi-a daruit multe carti, adevarate comori pentru mine. De altfel, primul sau dar a fost Queen of Roumania de Hannah Pakula, biografia reginei Maria, pe care am recitit-o a patra oara (cred) chiar anul acesta. Imi amintesc cu drag de vizita mea la John, in Luton, din anul 1998, de minunata sa colectie de carti si poze cu Familia Regala a Romaniei.


Regina Maria a Romaniei



Dearest Missy ne dezvaluie mult mai mult decat doar relatia dintre Maria Alexandrovna si Maria a Romaniei, volumul ne prezinta momente de familie, momente istorice, arunca lumina asupra unor persoanje importante ale epocii, precum regina Victoria sau Carol I, si, in general, ne descrie realitatile vietii in cadrul familiilor domnitoare de la sfarsitul secolului al XIX-lea. Lumea descrisa in paginile acestei carti este fascinanta, mai ales cand este privita prin prisma secolului XXI. Recomand cu caldura acest volum! Personal, il savurez cu cea mai mare placere si mi-e oarecum “teama” de momentul in care voi ajunge la ultima pagina…
Atat Cartea regala de bucate, cat si Dearest Missy pot fi foarte bune optiuni pentru cadouri de Craciun!




Mansaf
(pilaf cu carne si sos de iaurt)




Saptamana acesta inchei capitolul dedicat Familiei Regale a Iordaniei cu o reteta pe care am savurat-o din plin: Mansaf.
Am portionat carnea si am pus-o la fiert in apa rece, pentru aproximativ jumatate de ora, la foc mic. Dupa ce a inceput sa fiarba, am strans spuma de deasupra si am adaugat sare si piper negru, precum si doua cepe albe, taiate marunt, usturoi, un betisor de scortisoara, putina nucsoara, boabe de cardamon, coriandru uscat si pudra de ghimbir. Am lasat carnea si condimentele la fiert pentru inca aproximativ 20 de minute.
Separat, am prajit, in putin ulei, migdale si muguri de pin, pe care mai apoi i-am pus la uscat pe un servet de bucatarie.





Am scos carnea din oala si am tinut-o la cald intr-un vas de Jena, iar zeama ramasa am strecurat-o. Am folosit o parte din zeama pentru a fierbe orezul, iar restul pentru a prepara sosul de iaurt. Am obtinut acest sos adaugnd iaurtul in zeama de la carne si amestecand continuu cu telul, pana cand a ajuns la temperatura de fierbere. Am introdus carnea in acest sos si am tinut-o la foc pana s-a patruns de tot, avand grija sa fie frageda.
Pentru a servi, am incalzit painea araba, am intins-o pe farfurie, am adaugat un strat de orez, un strat de carne si sos de iaurt, migdale si muguri de pin, iar la final, frunze de patrunjel proaspat. Mansaf este o reteta gustoasa cu o combinatie de arome foarte originala. Patrunjelul proaspat, migdalele si mugurii de pin, alaturi de orezul care are o aroma subtila de scortisoara este cu siguranta o aventura culinara.




Reteta detaliata se afla in “Cartea regala de bucate”, Ed. Curtea Veche, Bucuresti 2010, pag. 172-3.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu