13.12.11

Saptamana 48




Asa cum aratam si saptamana trecuta, doamna Diana Mandache a facilitat, printr-o munca considerabila si o migala pe masura, iesirea la lumina a volumului Dearest Missy, care reuneste corespondenta dintre Maria Alexandrovna, ducesa de Edinburgh & Saxa-Coburg-Gotha, si fiica sa cea mai mare, Maria a Romaniei, in perioada anilor 1879 – 1900. In postarile mele viitoare, voi mai vorbi despre aceasta monumentala lucrare, pe care o apreciez imens.
Dearest Missy m-a inspirat sa prezint cititorilor acestui blog o parte dintre locurile care au fost familiare principesei Maria, locuri unde ea a copilarit sau locuri pe care le-a vazut cu ocazia vizitelor de familie, explicand, de asemenea, legaturile sale de rudenie cu familiile regale si princiare europene de la sfarsitul secolului al XIX-lea si inceputul secolului XX.



Eastwell Park in a doua jumatate a sec. XIX


Principesa Maria Alexandra Victoria de Edinburgh, principesa de Marea Britanie & Iralnda, s-a nascut la Eastwell Park, Anglia, in anul 1875, la 29 octombrie, fiind prima fiica si cel de-al doilea copil al ducelui de Edinburgh (principele Alfred, cel de-al doilea fiu al reginei Victoria) si al Marii Ducese Maria Alexandrovna (unica fiica a tarului Alexandru al II-lea al Rusiei).
Eastwell Park se afla in comitatul Kent din SE-ul Angliei si a fost inchiriat de catre familia Ducelui si Ducesei de Edinburgh ca resedinta lor de la tara. Dinrte copiii cuplului ducal, doua fiice s-au nascut in acest loc: Maria, viitoarea regina a Romaniei si Beatrice, viitoare infanta a Spaniei, ultimul copil al cuplului regal.



Eastwell Park in ziua de azi


In perioada in care a locuit in Regatul Unit, familia de Edinburgh si-a impartit viata intre acesta resedinta din provincie si resedinta oficiala din Londra, care se gasea in inima capitalei britanice, la Clarence House, in imediata vecinatate a Palatului Buckingham. Aceasta superba cladire in stil georgian a fost construita pentru si isi ia numele de la William, duce de Clarence, al treilea fiu al regelui George al III-lea, care a domnit sub numele de William al IV-lea atat in Marea Britanie, cat si in Hanovra. A fost succedat la tronul britanic de catre nepoata sa, Victoria, bunica Mariei.

Clarence House in a doua jumatate a sec. XIX
In perioada recenta Clarence House a fost resedinta oficiala din Londra a reginei Elisabeta, Regina-Mama, vaduva regelui George al VI-lea si mama actualei suverane, iar dupa moartea sa, in anul 2002, a devenit resedinta oficiala a printului Charles. In concluzie, Principesa Mostenitoare a Romaniei viziteaza destul de des aceasta locuinta celebra, la invitatia Printului de Wales, lucru mentionat si in Cartea regala de bucate. Chiar ieri, principesa Margareta si principele Radu au fost oaspetii mostenitorului Coroanei Britanice in acesta minunata cladire, care acum mai bine de 120 de ani era caminul viitoarei regine a Romaniei.


Clarence House in ziua de azi

  


Placinta cu iaurt




Saptamana acesta incerc prima dintre cele doua retete de prajitura trimise Principesei Mostenitoare de catre mama principelui Radu, dr. Gabriela Duda. Este un fel de avanpremiera la perioada Craciunului care se apropie cu repeziciune si care va fi, cu siguranta, dominata de astfel de deserturi delicioase. De altfel, aceasta prima reteta nu este deloc complicata, are un timp de pregatire redus, iar ingredientele nu sunt deloc pretentioase.
Am amestecat, intr-un bol, 5 galbenusuri de ou cu 5 linguri de zahar, o cutie de iaurt simplu si coaja de la o lamaie si o portocala. Am batut albusurile de la cele 5 oua intr-o spuma si am incorporat-o in compozitia de mai sus, adaugand la final un varf de cutit de sare.
Am uns o tava cu ulei si am potrivit la baza cateva foi de placinta, de asemenea unse cu ulei (cel mai usor e sa folositi o pensula). Am adaugat crema de ou si iaurt si am presarat cu stafide. Am acoperit cu foi de placinta (unse cu ulei) si am repetat pana cand s-au terminat ingredientele.







Am introdus tava la cuptorul incalzit la mediu, cam trei sferturi de ora, pana cand foile de placinta de deasupra au devenit aurii. La final, am scos tava din cuptor si am acoperit placinta cu un servet de panza. Pentru a servi, am presarat placinta cu zahar pudra. E delicioasa!




Reteta detaliata se afla in “Cartea regala de bucate”, Ed. Curtea Veche, Bucuresti 2010, pag. 163.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu